BÓL BIODRA I PACHWINY

OBJAWY

Najczęściej ból pojawiający się w stawie biodrowym, odczuwalny jest w pachwinie lub samym stawie. W przypadku wystąpienia zapalenia stawu, ból może mieć bardzo ostry charakter. Jeśli ból ma charakter chroniczny (trwa przez co najmniej 6 miesięcy) najczęściej jest on rozproszony na większym obszarze ciała i jest odczuwalny zazwyczaj, jako tępe wrażenie bólowe.

PRZYCZYNY

Ból bioder najczęściej jest wynikiem urazu, nieprawidłowego rozwoju kości udowej czy też kości miednicy, zaburzeń chodzenia lub dysfunkcji odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

DIAGNOZA RÓŻNICOWA

Diagnoza różnicowa oparta jest o badanie kliniczne, radiologiczne takie jak na przykład RTG, USG lub MRI. Najczęściej spotykane dysfunkcje stawów biodrowych to: uszkodzenie obrąbka panewki, FAI (konflikt udowo-panewkowy), zwyrodnienia stawu biodrowego, uszkodzenie torebki stawu biodrowego lub ścięgien stawu oraz zapalenie kaletek stawu.

Często ból stawu biodrowego jest związany z dysfunkcjami jakie znajdują się w obrębie stawów oraz mięśni odcinka lędźwiowo-krzyżowego kręgosłupa. Ból powstały na skutek ucisku korzeni nerwowych rdzenia kręgowego L2-L3 oraz L3-L4 może promieniować do pachwiny i okolic stawu biodrowego. Brak prawidłowej ruchomości odcinka lędźwiowego oraz dolnego odcinka piersiowego kręgosłupa, również może wywoływać takie bóle. Czasami również może wystąpić ucisk na nerw udowy, biodrowo-podbrzuszny czy biodrowo-pachwinowy.

DIAGNOZA

Ze względu na skomplikowaną anatomię i funkcję stawu biodrowego oraz okolicy pachwiny, choroby stawu biodrowego i pachwiny mogą być trudne do rozpoznania i wleczenia. Najczęściej potrzeba współpracy wielu specjalistów, aby w efekcie, na końcu wyleczyć pacjenta. Większość pacjentów chodzi od lekarza do lekarza licząc na postawienie właściwej diagnozy, co nie jest łatwe. Na końcu tej długiej drogi poszukiwań pomocy, pacjent trafia do fizjoterapeuty, który jeśli ma duże umiejętności, jest w stanie wyleczyć pacjenta.

Dzięki wiedzy zdobytej podczas studiów oraz nieustannemu pogłębianiu umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych w Institute of Phisical Art Poland (IPA), są Państwo w stanie otrzymać w moim gabinecie właściwą diagnozę oraz postępowanie terapeutyczne oparte na najnowszych dowodach naukowych. Postępowanie terapeutyczne w Gabinecie Fizjoterapii mgr Piotr Stępień jest zawsze zindywidualizowane oraz dostosowane do potrzeb pacjenta, tak, aby pacjent wrócił do swoich ulubionych aktywności ruchowych jak najszybciej i w optymalny dla pacjenta sposób.

Większość najnowszych publikacji naukowych dowiodło, że wczesna artroskopia stawu biodrowego wykonana z powodu uszkodzenia obrąbka stawowego czy FAI (konflikt udowo-panewkowy) jest skuteczna tylko w przypadku wystąpienia konfliktu obrąbkowego wynikającego z nadbudowy panewki, a pacjent przed zabiegiem przeszedł rehabilitację ukierunkowaną na kontrolę ruchu, co w dużym stopniu przyczyniło się do powodzenia operacji. W tym celu w moim gabinecie pacjent jest poddawany szczegółowym testom klinicznym oraz wideo-analizie pod kątem kontroli ruchu. Na podstawie tych danych jesteśmy w stanie przyjąć program usprawniania, który pozwoli uchronić pacjenta przed operacją, bądź jeśli jest to nie możliwe, przygotować pacjenta do operacji, aby po jej wykonaniu pacjent mógł osiągnąć optymalne rezultaty.

TYPY KONFLIKTU UDOWO-PANEWKOWEGO